Rekrytointikiertue kiinteistöpalvelu- puhtaanapidon- ja rakennusalan sekä kuljetus-logistiikan- ja...
Seinäjoki edelläkävijä työllisyyden datapalvelujen kehittämisessä – nyt mukaan kutsutaan koko Suomi!
Seinäjoen hankkeen tavoitteena on kehittää työllisyystoimijoiden dataverkostoa. Se tarkoittaa käytännössä parempia palveluita työnhakijoille, työnantajille sekä koulutuksen tarjoajille. Työpaikan löytämisestä halutaan tehdä yksinkertaisempaa ja nopeampaa, helpottaa sopivan koulutuksen löytämistä ja kaiken tämän kautta nostaa alueen elinvoimaa ja kilpailukykyä.
”Tässä on nyt ihan ainutlaatuinen tilaisuus oikeasti vaikuttaa siihen, miten yrittäjät löytävät työntekijät, työnhakijat töitä ja miten koulutus saadaan palvelemaan elinvoimaa. Itse näen, että kun voimme ohjata asiakkaita palvelujen pariin aivan uudella tavalla, niin tässä voidaan saavuttaa todellisia vaikutuksia ja homma on laajennettavissa koko Suomen elinvoiman kasvattamiseksi”, kertoo Seinäjoen työllisyysjohtaja Ilkka Rintala.
Miksi datapalvelujen kehittämistä tarvitaan?
Nykytilanteessa palvelut ovat hajallaan eri tahojen ja järjestelmien takana. Tosissaan töitä etsivä joutuu syöttämään samat tiedot yhä uudelleen ja uudelleen eri rekryfirmojen järjestelmiin. Myös koulutusta on tarjolla monessa eri paikassa ja muodossa. Yrityksillä on vaikeuksia löytää osaavia työntekijöitä ja myös yrityksille tarjolla oleva apu on usein pirstaloitunut ja hankalasti löydettävissä. Kun järjestelmät eivät keskustele keskenään, asiat eivät etene ja eri tahot tekevät osittain päällekkäistä työtä.
”Tarkoituksena on Luotettava työntekijä -palvelun ja sen suosittelualgoritmin avulla integroida turvallisesti toisistaan erillään toimivat jo olemassa olevat palvelut. Lopputuloksena syntyy kokonainen palveluekosysteemi, jossa data liikkuu kuten sen kuuluukin. Tiedon liikkumisen esteenähän on tähän saakka ollut se, että tiedot eivät voi liikkua eri järjestelmien välillä ilman henkilön lupaa. Tämä on vaikeuttanut yhteistyötä yksityisen ja julkisen sektorin välillä. Järjestelmien välille tarvittiin siis luotettava, vastuullinen ja helposti käytettävä palvelu, jonka avulla jokainen voi itse päättää miten pitkään ja mihin jakaa tietojaan”, avaa Vastuu Groupin johtaja Petri Tuomela.
”Datan jakamisen kautta ihmiset ja yhteiskunta voisivat toimia paljon paremmin yhteen. Työllisyydenhoidossakin ratkaisuja on etsitty pitkään, mutta digitalisaation hyödyntämisessä ei ole vielä tehty varsinaisia läpimurtoja. Luotettava Työntekijä -palvelun avulla on vihdoin mahdollista kehittää ratkaisuja, joilla päästään reipasta vauhtia eteenpäin. Näkisin, että tähän kannattaa muidenkin työllisyysalueiden ja toimijoiden ehdottomasti lähteä mukaan ”, vinkkaa Rintala.
Tavoitteena on nyt laajentaa yhteistyötä, kutsua mukaan uusia sidosryhmiä ja testata erilaisia ratkaisuja. Yrittäjät ja työnantajien edustajat, liitot ja työttömyyskassat, työllistymistä edistävät hankkeet ja projektit, sekä palveluiden- ja koulutuksentarjoajat kutsutaan mukaan kehittämistyöhön.
Seinäjoen tiimissä ovat mukana Vastuu Group, Seinäjoen kaupunki, Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto, Into Seinäjoki ja Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu.
Artikkeli on julkaistu alunperin Seinäjoen kaupungin sivuilla.